Peter Leth Andresen

Kontakt: pete0819@boernenesfriskole.dk

Jeg er Peter skoleleder – et moderne lilleskolemenneske.

I 1998, som forholdsvis ung lærer (Århus Sem. 94-98) blev jeg, af nogle utrolig dygtige lilleskolelærere fra Randers Lille Skole indført i filosofien og metoderne omkring det at arbejde på en lilleskole. Jeg var ikke så optaget af rødstrømpesangene J, men mere i mine ældre kollegaers læringssyn, men også deres kritiske forholden sig til det samfund de er en del af.

Skoleformen lilleskole, handler om kreativ faglig tilgang til undervisning og til arbejdet med børn – hertil kommer en voldsom vægt på gode relationer mellem voksne og børn.

En lilleskole er ikke lille som i lille landsbyskole. Det afgørende for størrelsen er at skolen ikke er større, end at man kan få hjørnesten  som fællesskab, kreativitet, viden og lyst  – til at gå mellem skolens børn og voksne.

I 2008 efter 10 år på lilleskolen i Randers, med spændende undervisningsprojekter og med både tillidsmand- og sikkerhedsmands erfaringer, valgte jeg at skifte profession til skoleledelse. Jeg var efterfølgende ”med på holdet” som viceleder på Århus Friskole og i 2011 blev jeg ansat på Børnenes Friskole som skoleleder.

Jeg bor i Ry med min dejlige Marianne og vores tre skønne børn Ida, Aske og lille efternøler Kristian. Ida og Aske går i den lokale lilleskole – Gudenåskolen.

Jeg elsker at lære nyt – elsker at læse bøger, høre foredrag, høre og spille musik, se teater, lave matematik, spille tennis, fodbold og ordne verdenssituationen med Marianne eller vennerne fx med et glas spændende rom i hænderne.

Jeg er glad og stolt over vores skole. Stolt over de dygtige ansatte, som har valgt at bruge hovedparten af deres energi på projektet Børnenes Friskole, over vore børn, samt over vores gode resultater – med velpolstrede, vidende, sociale og selvsikre unge mennesker, som vi hvert år ved sommertid sender på gaden og videre ud i verdenen.